Design

Het belang van een responsive website

Tijden veranderen. Zo ook in het online landschap. Waar je vroeger blij kon zijn als de encyclopedie eindelijk weer was teruggebracht naar de bibliotheek, trek je tegenwoordig zonder blikken of blozen een stortvloed aan informatie zo uit je broekzak. Lange brieven zijn WhatsAppjes geworden. De wereld verandert en we zijn op elk moment met elkaar -en tevens met de rest van de wereld- verbonden.

De tijd waarin computers de enige manier waren om toegang te krijgen tot het wereldwijde web is voorbij. Mobiele apparaten hebben een gigantische opmars gemaakt; van smartphones tot laptops en tablets. Ze zijn gemakkelijk mee te nemen, soepel en snel in het gebruik en ze worden steeds toegankelijker. En ze maken het leven zoveel makkelijker! Vergeten een kado te kopen? Geen enkel probleem! Wachten tot je PC uit 2003 na twintig minuten eindelijk een keer is opgestart is -gelukkig- verleden tijd. Je haalt je telefoon uit je broekzak en voordat je het weet is het product onderweg, ingepakt en wel.

Het is natuurlijk wel ontzettend belangrijk om hier ook als ondernemer goed mee om te springen. Je zult flexibel moeten zijn. Als jij de laatste ontwikkelingen namelijk niet ondersteunt, loop je achter op de concurrentie. Je wilt -en moet- je producten en diensten zo toegankelijk mogelijk maken voor het publiek dat gewend is aan het nieuwe normaal. Je website zal net zo flexibel moeten zijn als jij. Responsive, oftewel: toegankelijk op elk apparaat.

Statistieken liegen niet

De statistieken laten dan ook duidelijk zien wat voor impact een goede responsive website kan hebben. Zo wordt er gezegd dat er wereldwijd meer dan 5 miljard mensen gebruik maken van mobiele apparaten zoals smartphones, laptops en tablets. En ja, dat lees je goed. Een vijf met negen nullen! Deze 5 miljard gebruikers spenderen gemiddeld zo’n drie uur per dag op hun apparaten. Dit is waar jij als ondernemer je slag kunt slaan. 

Verder is het bekend dat meer dan 40% van alle online aankopen gedaan wordt middels een mobile device. Dit kan dus in verhouding betekenen dat bijna de helft van je klanten jouw producten of diensten afneemt via bijvoorbeeld hun telefoon, iPad of laptop. En dit zijn nog maar slechts de cijfers van daadwerkelijk transacties. Als je ervan uitgaat dat 70% van het online verkeer via mobiele apparaten loopt, kun je je wel voorstellen hoeveel bezoekers dat op jouw website zijn.

Voor jou als ondernemer valt hier natuurlijk een hoop te winnen. Maar, het mes snijdt aan twee kanten. Zo is namelijk bekend dat maar liefst 57% van de gebruikers een bedrijf zonder goede responsive website niet zou aanbevelen. Daarnaast wordt ook de SEO van je website gedeeltelijk beïnvloed door de responsiveness van je website. Dit houdt dus in dat de positie van je website op zoekmachines zoals Google in gevaar kunnen komen als je niet zorgt voor een fijne mobiele ervaring.

Een website die niet geoptimaliseerd is voor gebruik op mobiele apparaten voelt verder ouderwets en soms zelfs onveilig. Je brengt een potentiële klant aan het twijfelen. De website is niet flexibel en werkt dus niet in alle situaties goed. En dat is toch eigenlijk raar?

/imagecache/lg/uploads/2020/06/people-holding-smartphones-1477913.jpg

Het gemak dient de mens

Stel je namelijk eens voor dat je op zoek bent naar een nieuw paar schoenen. Je hebt een prachtig paar gezien, maar de verkoper komt met vervelend nieuws. “Prima schoenen, maar ze zijn niet geschikt om buiten te dragen”. Wat raar, schoenen moet je toch juist buiten kunnen dragen? Daar zijn ze het handigst! Teleurgesteld loop je de winkel uit. “Jammer”, denk je bij jezelf. “Die laat ik mooi liggen”.

Gekkigheid natuurlijk, maar het principe is hetzelfde. Als jouw website niet goed werkt voor mobiele apparaten, functioneert deze niet op het gebied waar dit juist wel zou moeten. Zoals we al eerder zeiden, loopt 70% van al het online verkeer via mobile devices. Je stelt dus 70% van jouw online bezoekers teleur met een website die niet responsive is en weerhoudt deze potentiële klanten van het afnemen van jouw producten of diensten.

Een goede mindset

Het is dus essentieel om jouw klanten te voorzien van een fijne mobiele ervaring. Maar hoe zorgt Gomotion hiervoor? Welke technieken raadplegen wij om te zorgen dat onze websites jouw gebruikers trakteren op een fijne ervaring, op welk apparaat dan ook?

Wij vinden dat de nadruk van dit hele proces moet liggen op de mindset erachter. Het is natuurlijk niet zo dat een website letterlijk ontploft als deze niet volledig geoptimaliseerd is voor gebruik op mobiele apparaten. Je zou dus vaak best kunnen beweren dat ‘het toch allemaal wel werkt’, maar dit is niet de goede insteek. Als je de beste resultaten wilt behalen, zul je je hier ook voor moeten inzetten.

Dit kun je doen door er bijvoorbeeld voor te kiezen om gebruik te maken van wireframing, een stap die vroeg in het ontwikkelproces plaatsvindt. Hierbij worden alle functionaliteiten die de website moet bevatten blootgelegd en wordt duidelijk wat de doelstelling van de website moet zijn. En hoe dit gepresenteerd dient te worden. Dit is het moment om toe te spitsen op de responsiveness van de website en hoe je dit wilt implementeren.

Naast deze mobile-first mindset zijn er natuurlijk ook een aantal technieken die wij als developers kunnen inzetten om onze websites responsive te maken. Wij lichten graag een tipje van de sluier voor je op.

/imagecache/lg/uploads/2020/06/iphone-ios-apple-taking-photo-7764-1.jpg

Flexibel en snel

Door gebruik te maken van Bootstrap, een zogenaamd CSS-framework, kunnen wij onze websites gemakkelijk responsive maken. Bootstrap houdt zich aan het mobile-first-principe en maakt gebruik van een grid. Dit grid kun je zien als een soort skelet dat ons in staat stelt om de website te optimaliseren voor gebruik op verschillende apparaten met uiteenlopende schermgroottes. Of je als gebruiker de website nou bekijkt op een 4K-scherm, je tablet of je smartphone; iedereen krijgt door het gebruik van Bootstrap een vergelijkbare ervaring voorgeschoteld.

Daarnaast maken wij ook gebruik van de lazy loading-techniek. Hiermee kunnen wij ervoor zorgen dat het inladen van afbeeldingen soepel verloopt. We voorkomen hiermee vertraging tijdens het laden van de website; iets dat vooral de ervaring op mobiele apparaten ten goede komt. Ook zorgen wij ervoor dat we afbeeldingen per schermgrootte inladen. Het is immers niet nodig om op je iPhone 5 een gigantische afbeelding die je ook op je 4K-scherm nodig hebt in te laden. Hiermee zorgen we voor een korte laadtijd en een snelle website.

Geen overbodige luxe

Vandaag de dag moet je website net zo flexibel zijn als jij als ondernemer bent. Met ruim 5 miljard mobiele gebruikers die op elk moment verbonden zijn met de rest van de wereld moet je je kansen benutten. Een responsive website is hierbij absoluut geen overbodige luxe. Gomotion helpt je graag je publiek op een moderne manier aan te spreken. Op de manier die zij willen.

We ontwikkelen graag een responsive, snelle en gestroomlijnde website voor jou en je onderneming. Wil je zelf zien hoe het is om een website op alle apparaten en schermgroottes te kunnen ervaren? Neem dan eens een kijkje bij onze cases, zoals de websites die we voor MrWheelson en Kiwanis hebben ontwikkeld.

Als je overtuigd bent, dan horen wij graag van je! Neem snel contact met ons op via de e-mail op hallo@gomotion.nl of bel ons op 010 591 00 81.

Het online landschap verandert. Het kost je misschien iets meer moeite om dit landschap te trotseren, maar het is het allemaal waard. Trek je wel goede schoenen aan?