Professioneel advies

Online zakendoen: 7 tips om online vertrouwen te wekken

Deze week verkocht online occasion-platform MrWheelson een Rolls Royce Ghost van ruim drie ton. En dit terwijl het gehele verkoopproces van MrWheelson uitsluitend online verloopt. Dit houdt in dat de nieuwe eigenaar van deze bolide vóór de aankoop geen proefrit heeft gemaakt. Sterker nog; ze hebben de hele auto van te voren niet eens in het echt gezien. Met behulp van hun goede concept, een enthousiast sales team en een ijzersterke website straalt MrWheelson de betrouwbaarheid uit die nodig is om vandaag de dag succesvol online zaken te doen.

Dit vertrouwen dat je van de klant vraagt komt echter te voet en gaat te paard; des te meer reden om hier als online ondernemer extra zorgvuldig mee om te springen. Want voorbeelden van gevallen waar het misgaat en het vertrouwen van een consument beschaamd wordt, zijn welbekend. Een bestelling is niet aangekomen en het contact tussen koper en verkoper verloopt stroef. Achteraf wordt er middels recensies op Google geconcludeerd dat de verkoper inderdaad niet al te fris blijkt te zijn. Er wordt nog een negatieve recensie achtergelaten of er wordt een Facebook-pagina opgericht om schande over de verkoper uit te spreken. Daarmee lijkt de kous dan wel af te zijn. Maar het vertrouwen in het online zakendoen in haar algemeenheid is wel beschaamd. Jij, een goedwillende ondernemer, wilt niet de dupe zijn van dit soort praktijken en zult veel voorkomende valkuilen moeten ontwijken.

Het blijft ook een vak apart, dat online zakendoen. Hoewel het principe dan hetzelfde mag zijn; iemand op zijn blauwe ogen geloven wordt toch bemoeilijkt als er een scherm tussen zit. Het proces verloopt een stuk zelfstandiger voor de klant en het gebrek aan de vriendelijke glimlach van zo’n goedgeklede verkoper kan een gemis zijn. Door in zee te gaan met een professioneel webbureau en samen een website te ontwikkelen, is hier echter prima voor te compenseren. Het kan dus wel! Wij geven je graag 7 tips om online vertrouwen te wekken bij je bezoekers.

rolls-royce-ghost-zwart-bas-oude-luttikhuis-kasteel-voorzijde-dichtbij

1. Maak jezelf bekend bij je doelgroep

Het vertrouwen van een potentiële klant zul je moeten verdienen en is afhankelijk van meerdere factoren: de inzet van jou als ondernemer, de manier waarop jouw webwinkel is opgebouwd en hoe je deze vervolgens inzet. Nog voordat je iemand als bezoeker op je site zult ontvangen, moet je er als ondernemer eerst zelf voor zorgen dat je bedrijf online goed zichtbaar wordt. In de praktijk blijkt namelijk dat hoe vaker jouw naam of die van je organisatie valt, des te betrouwbaarder je oogt. Iemand die je kent zal je gevoelsmatig minder snel in de maling nemen. Hiermee neem je de achterdochtigheid die consumenten vandaag de dag hebben, samen met de eventuele drempel om jouw webshop te bezoeken, weg. Zorg dus dat je altijd je praatje klaar hebt en laat mensen gerust weten waar je op zakelijk gebied mee bezig bent.

2. Lever Social Proof - maar wees eerlijk

Zodra mensen zich bewust zijn van het bestaan van jouw bedrijf, is het zaak dat ze het gezicht én de idealen achter de organisatie leren kennen. Door actief te zijn op social media maak je hier een goede start mee. Houd je doelgroep op regelmatige basis op de hoogte van de activiteiten van je onderneming en reageer daarbij snel op eventuele respons. De relatie die vervolgens tussen jou en je doelgroep opbloeit, zorgt voor een groeiend vertrouwen. En dat is precies wat je wilt hebben om mensen aan te zetten jouw webshop te bezoeken en eventuele diensten of producten af te nemen. Het is hierbij extra belangrijk om eerlijk en transparant te zijn. Hedendaagse consumenten zijn namelijk van nature behoedzaam: zodra je socialmedia-accounts gaan aanvoelen als verkapte reclameborden, zullen ze al snel afhaken. 

3. Zorg voor recensies, product reviews of testimonials

Als je eenmaal een goede eerste indruk hebt gemaakt en mensen op je site mag verwelkomen, zul je de kansen die je hebt gecreëerd moeten verzilveren. Het is tijd om de daad bij het woord te voegen en je bezoekers ervan te overtuigen dat ze bij jou écht aan het goede adres zijn en niets van je te vrezen hebben. De basis van vertrouwen die ze je hebben gegeven zul je moeten kunnen belonen met bewijs. Een goede manier om dit te bewerkstelligen is het laten schrijven van recensies op bijvoorbeeld Trustpilot, Klantenvertellen of de FeedbackCompany. Met slechts een paar recensies kun je al snel aantonen dat je in het verleden prima zaken hebt gedaan en dat je producten of diensten van hoge kwaliteit zijn. Een webwinkel die goede recensies ontvangt, ziet er direct betrouwbaar uit.

4. Regel een keurmerk en plaats deze op je website

Naast het vergaren van recensies kan het gebruik van een keurmerk dat relevant is voor jouw onderneming een enorm positieve toevoeging zijn. Volgens onderzoek blijkt maar liefst 80% van de bezoekers een website met een zichtbaar Thuiswinkel-keurmerk betrouwbaar te vinden. Een keurmerk gecombineerd met bestaande recensies geeft bij 86% van de bezoekers de doorslag. Met een keurmerk geef je dus een boost aan de betrouwbaarheid die je uitstraalt én kun je dit ook nog eens bewijzen. Of dit nu een waarborg is van Thuiswinkel, de BOVAG of een andere brancheorganisatie. En dit is ook wel nodig op je webshop, waar je betalingen van klanten verwerkt.

5. Laat een professioneel design maken

Websites die er professioneel uitzien, stralen automatisch een zekere mate van aanzien en betrouwbaarheid uit. Om dit niveau van professionaliteit te bereiken, zullen ze uitnodigend, gelikt, modern en multifunctioneel moeten zijn. Verstandig dus om een goed webbureau in de arm te nemen dat een webdesign voor je gaat maken en je webwinkel gaat ontwikkelen. Het maken van een goed design bestaat onder anderen uit het verwerken (of soms zelf helpen creëren) van een sterke huisstijl. Hieronder wordt bijvoorbeeld het kleurgebruik, de vormgeving van de elementen op de pagina’s en de positionering van de logo’s -waaronder dus de keurmerken- verstaan. Een professioneel design met herkenbare huisstijl die rust en kwaliteit uitstraalt, verbindt de website met de onderneming en vult deze waar nodig aan. Combineer dit met een duidelijke flow waarmee je de bezoeker aan de hand door je funnel leidt, en je hebt een gouden fundering.

rolls-royce-ghost-occasion-importeren-mrwheelson-2021-04-12-16-31-21

6. Zorg voor goede content

Naast een degelijke presentatie is het van belang dat de boodschap die je wilt overbrengen de lezer met een vertrouwd gevoel achterlaat. Daarbij wil je ze triggeren om door te klikken naar de producten of diensten die jij aanbiedt. De beste manier om dit te bewerkstelligen is met sterke -en vooral eigen- content. Best een belangrijke stap, want de content op een website kan het gevoel van betrouwbaarheid maken of breken. En vooral dat laatste gebeurt nogal snel.

Slecht geschreven teksten vol spelfouten, opdringerig gedrag of teksten die nauwelijks aanzetten tot actie kunnen het vertrouwen in je organisatie beschamen. Maar ook het gebruik van slechte stockfoto's werkt in je nadeel. Doe jezelf en je bezoekers dus een plezier en laat professionele teksten schrijven. We raden je ook aan om zelf eigen foto’s van hoge kwaliteit te (laten) maken, of je webbouwers om advies te vragen. Zij kunnen je goed adviseren over hoe, waar en wanneer het gebruik van stockfoto's gerechtvaardigd is.

7. Doe wat je belooft!

Nu je het vertrouwen van de klant gewonnen hebt, zul je de daad bij het woord moeten voegen. Het is belangrijk om je potentiële klanten nu om te zetten naar tevreden (en het liefst terugkerende!) klanten. Als je onze adviezen hebt opgevolgd, heb je de daadwerkelijke verkoop weten te reduceren tot een schot voor open doel. Maar dat schot zul je dus wel moeten nemen. Tijd nu om je aan je beloftes te houden en de klant het gewenste resultaat te leveren. Doe je dit goed, dan zul je met verloop van tijd een degelijke reputatie opbouwen en gaat het balletje pas écht rollen.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Met onze 7 tips ben je er zeker van dat het beste paard op stal blijft staan en jij als professionele ondernemer de teugels in handen houdt.