UX

Accessibility: het belang en de implementatie

Jouw nieuwe, professionele website is voorzien van een aantrekkelijk design, de teksten zijn zo uitnodigend mogelijk opgetuigd en het level van gebruiksgemak is through the roof. Je website functioneert optimaal: of men deze nu bezoekt op een desktop, een iPhone of een tablet. Precies zoals je klanten vandaag de dag verwachten. Maar, is dit wel voldoende? Hebben we nu dan eindelijk het hele lijstje afgewerkt?

Nou.. nog niet helemaal.

Waar we in ons artikel ‘het belang van een responsive website’ beschreven hoe essentieel het is dat je site flexibel is in zowel gebruik als in design, gaan we hier vandaag nog iets verder op in. Want het is prachtig natuurlijk, als je je gebruikers kunt voorzien van een geoptimaliseerde online ervaring. Maar stond het toegankelijk maken van je website voor mensen met een beperking ook op je checklist? 

Optimalisatie voor iedereen

Nederland alleen telt namelijk al zo’n 3,6 miljoen mensen met één of meerdere beperkingen. Ook zijn er zo’n 2,5 miljoen Nederlanders die moeite hebben met lezen en schrijven. Voor deze groep wil je jouw website vooral toegankelijk én gemakkelijk in het gebruik maken. Kortom: je wilt de accessibility van je pagina’s optimaliseren. De gebruikservaring die jij met je site neerzet, moet voor iedereen even prettig zijn. 

Want zeg nu zelf: even snel wat te eten bestellen via de website van je favoriete snacktent gaat toch echt veel lastiger als je de menukaart moeilijk -of zelfs helemaal niet- kunt zien door een visuele beperking. Of als je motoriek beperkt is. Om deze mensen te ontlasten, komen er vaak hulpmiddelen zoals screenreaders aan te pas. Wel handig natuurlijk, als jouw website daar dan ook op de juiste manier gebruik van maakt. Zeker iets dat dus op je lijstje hoort te staan.

/imagecache/lg/uploads/2020/09/to-do-list.jpg

Als echte ondernemer wil je deze groep, die gewoon geldt als groep potentiële klanten, natuurlijk ook niet afschrikken. Hoe meer moeite het iemand kost om zich door jouw website te manoeuvreren, iets te bestellen of een vraag beantwoord te krijgen, hoe eerder ze afhaken. Met- of zonder screenreader. Extra bijkomstigheden zijn dat een goede accessibility de SEO van je website ten goede komt en dat nog lang niet alle webdevelopers groots uitpakken op dit gebied. Er kan dus nog een hele markt voor je open liggen, mits je het goed aanpakt.

Bij Gomotion zetten we altijd in op een fijne user experience; zo ook voor mensen met een beperking. Een professionele website dient van hoge kwaliteit te zijn. Voor iedereen. Waar wij op letten op het gebied van accessibility? Dat lichten we graag toe tijdens een kijkje achter de schermen.

Bruikbaar met slechts het toetsenbord

Om een website écht toegankelijk te maken voor mensen met een beperking, is het belangrijk dat hij of zij in principe niet gebonden hoeft te zijn aan het gebruik van een muis. Mensen met problematische motoriek zijn soms namelijk niet- of nauwelijks in staat om een muis te gebruiken. Maar ook voor mensen die slechtziend zijn is het gebruik van een muis niet in alle gevallen even praktisch.

Door je gebruikers in staat te stellen om te switchen naar het toetsenbord zet je een grote stap in de richting van een goede accessibility. Zo wil je bijvoorbeeld dat je bezoekers de pijltoetsen, de tab- en de enter-toets kunnen inzetten om zich door je site te kunnen bewegen. 

Ook wordt hierdoor de leesbaarheid van je website beter voor mensen die moeite hebben met lezen. Met behulp van de tab-toets zou je gebruiker door de knoppen van je website moeten kunnen bladeren. Door de desbetreffende knop een opvallend uiterlijk te geven als deze met behulp van het toetsenbord is geselecteerd, is dit niet alleen voor mensen met problematische motoriek interessant, maar ook voor mensen die moeilijk kunnen zien.

Alt-teksten bij afbeeldingen

Naast tekst bestaan websites uiteraard ook uit veel afbeeldingen; van mooie foto’s tot aan logo’s en kleine tekentjes. Dit helpt natuurlijk de sfeer van de website neer te zetten, maar de functionaliteit hiervan gaat vaak dieper dan dat. Een goed geplaatste afbeelding zorgt voor betere verbinding tussen stukken tekst en kan helpen bij de beeldvorming van een artikel. 

Daarnaast kun je door middel van de verschillende logo’s in één oogopslag zien welke beoordeling een website krijgt, of een betaling met iDeal mogelijk is en of er ook een FaceBook-pagina bestaat voor het bedrijf in kwestie. 

Voor mensen met een visuele beperking, zijn deze afbeeldingen en logo’s niet- of nauwelijks te zien. Om deze groep mensen toch toegang te geven tot deze afbeeldingen op een wijze die voor hen beter geschikt is, gebruiken developers de welbekende alt-tags (of als we technisch correct willen blijven: alt-attributes). 

Hiermee kunnen afbeeldingen en foto’s voorzien worden van een duidelijke omschrijving. Een screenreader zal deze tekst oppakken en voorlezen, zodat ook mensen met een beperking meekrijgen waar de afbeelding over gaat. Super belangrijk dus! Daarnaast is ook de SEO van je website gebaat bij het gebruik van alt-tags. Een win-win situatie dus.

Kies je vormgeving zorgvuldig uit

Ook de kleuren die je in je website verwerkt kunnen enorm bijdragen aan de accessibility die je bezoekers met een eventuele beperking biedt. Naast dat het voor je design an sich een hoop doet, is het ook voor mensen die moeite hebben met lezen of kleurenblind zijn erg belangrijk. Als je er bijvoorbeeld voor kiest om je teksten een donkere kleur te geven en dit tegen een zwarte achtergrond aanzet, is er te weinig contrast. Dit leidt tot een tekst die moeilijk te lezen is. Voor mensen die slechtziend of kleurenblind zijn, is dit helemaal geen doen. 

/imagecache/lg/uploads/2020/09/pexels-5.jpg

De grootte van de elementen op je website zijn ook mede verantwoordelijk voor een goede toegankelijkheid; voor zowel mensen mét- als zonder beperkingen. Kleine lettertypes en knoppen zijn design-technisch sowieso een no-go, maar voor mensen met een beperking zijn dit echt dealbreakers. Je wilt dat de tekst voor iedereen goed leesbaar is en alle knoppen makkelijk te gebruiken zijn. Of de website nou bezocht wordt op een smartphone of een desktop.

Gelijke monniken gelijke kappen

De ervaring die je je bezoekers biedt, moet voor iedereen even prettig zijn. Je wilt niemand in de kou laten staan en je potentiële klanten niet op voorhand al de deur wijzen. Met een goede aanpak ben je er zeker van dat je écht iedereen kunt laten zien wat je in huis hebt. 

Ook een professionele website laten maken? Onze producties zijn responsive, snel, gestroomlijnd en uiteraard toegankelijk voor de hele markt. Benieuwd naar ons werk? Neem dan snel een kijkje bij onze cases.

Als je eenmaal overtuigd bent, dan horen we graag van je! Je kunt ons vandaag nog bereiken door ons te bellen op 010 591 00 81 of een mailtje te sturen naar hallo@gomotion.nl. Op de contactpagina vind je hier natuurlijk ook een mooi formuliertje voor. De keuze is reuze!

Het gemak dient de mens. Of je nou een beperking hebt of niet. Toch handig om even te controleren of ‘accessibility’ ook op de checklist voor je nieuwe website staat. Wij helpen je het wel implementeren.

Update: WOS nieuws
Op woensdag 22 september hadden wij WOS nieuws over de vloer voor een item over toegankelijkheid van websites van o.a. gemeenten en overheden. Bekijk de video hier terug.

Update 2: Radio interview
De WOS besteedde hier ook nog aandacht aan op de radio. Luister hier het fragment terug.